Tenk følgende tre scenarier:
Scenario 1:
I en moderne næringslivsbedrift er det intern uenighet
mellom adm. dir. og utviklingssjefen om i hvilken grad man skal legge miljøkrav
som premiss for utviklinga av deres nye produkt. Diskusjonen raser, og etter
hvert tilspisser det seg. Det går så
langt at utviklingsavdelinga på et internt møte vedtar at de ikke har tillit til
direktøren. På grunnlag av dette går utviklingssjefen til avisene og får et
stort oppslag: «Adm. dir. i selskapet vårt lever i en gammeldags tankeverden og
bidrar ikke til å utvikle selskapet vårt i riktig retning».
Scenario 2:
I en kommune
(som er styrt etter formannskapsmodellen) er rådmannen (en mann) og kommunaldirektøren for helse og
omsorg (ei kvinne) skikkelig i tottene på hverandre. Rådmannen er forbanna på
kommunaldirektøren fordi budsjettene brytes år for år, mens kommunaldirektøren
er forbanna på rådmannen fordi han ikke skjønner at det i mange tilfeller
dreier seg om å gi mening i livet for pleietrengende mennesker. Så innkaller rådmannen til pressekonferanse
og sier: «Kommunaldirektøren er inkompetent som leder og sprer uansvarlige
holdninger i organisasjonen.»
Scenario 3:
Det rår ei
bitter strid mellom redaktøren og direktøren i ei stor mediebedrift. Redaktøren mener at direktøren ikke tar
tilstrekkelig hensyn journalistfaget mens direktøren mener at redaktøren lever
i ei boble, uten å ta hensyn til de økonomiske realitetene som mediehuset lever
under. Striden blir verre og verre og til sist får redaktøren en av
journalistene til å intervjue seg sjøl hvor han kaller direktøren for en
blåruss som enda ikke har fått skjegg på haka og som ikke hører på faglige
innspill fordi han skjønner de ikke.
Ut fra dette stiller jeg følgende spørsmål:
Spørsmål 1: Hvordan ville du like å være ansatt i en av
disse tre virksomhetene, hvor konfliktene blottstilles og kringkastes for åpen
mikrofon, gang på gang ?
Spørsmål 2: Hvordan ville du
like å være kunde hos en av disse tre? Ville du følt deg trygg på at
virksomhetene gjorde sitt ytterste for å levere de produkter/tjenester som du
er avhengig av?
Spørsmål 3: Hvor lenge tror du at virksomhetene kunne leve
med slike åpne konflikter?
Spørsmål 4: Hvor sannsynlig er konfliktene i disse tre
scenariene?
Spørsmål 5: Hvor sannsynlig er mediedekningen i disse tre
scenariene?
Grunnen til
at jeg skriver dette er jo at jeg leser aviser hver dag. Nesten like ofte som
jeg leser i avisene leser jeg jo også om interne konflikter på sjukehuset, ofte
mellom ledelse på ulike nivåer. Og da tenker jeg at det er jo fint at folk tør
ta opp uenigheter på jobben seg i mellom. Det er altfor mange virksomheter som
får problemer fordi folk bare later som de er enige, mens de i virkeligheten er
svært uenige. Og det er altfor mange som bare jatter med, i stedet for å stille
viktige, riktige og konstruktive motspørsmål. Men det er jo noe som heter
interne diskusjoner og det er noe som heter eksterne diskusjoner. Jeg synes at
sjukehuspersonell burde tenke over hva som er hva før de løper til pressa med
det som burde vært løst på kammerset.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar