torsdag 18. august 2011

Men snill ...?

Holger Raste og leserinnlegg i Nordlys.
Jeg kjenner ikke Holger Raste personlig, men har hilst på han og snakket med han flere ganger. De gangene jeg har møtt han har han framstått som en ”ålreit” kar; både hyggelig, høflig, vennlig og imøtekommende. Når jeg leser hans leserinnlegg i avisa kan jeg av og til tro at det er en helt annen person som skriver; ofte kan det virke som det koker over hos han mens han sitter og skriver, i en blanding av indignasjon, raseri og overbevisning.
Det verste eksemplet er i Nordlys tirsdag 16. august hvor han skriver om media:” På den måten har de styrt en valgkamp som alle var enige om ikke skulle foregå, og som har resultert i skyhøye tall for Ap. Sagt med andre ord: Terroristens angrep i Oslo og Utøya kom som bestilt?”
Det er litt uklart om hvor han mener denne ”bestillingen” kommer fra. Men likevel: Går det virkelig an å uttrykke seg så hatsk, kynisk og nedsettende om forhold som er knytta til den verste tragedien som har ramma dette landet på lang, lang, lang tid? Som har satt så djupe spor både personlig og samfunnsmessig at vi – heile landet og alle i heile landet - nok må leve med denne tragedien med oss for all tid framover?
Holger Raste må gjerne skrive mange leserinnlegg også i framtida. Men jeg vil oppfordre han til å tenke seg om minst to ganger før han skriver neste innlegg. Kanskje han også burde drøfte leserinnleggende med andre før han setter de på trykk? Kanskje han kunne snakke litt med den Holger Raste som man kan møte i byen, på Kommunehuset, i Storgata eller på andre steder hvor han og andre folk ferdes?

1 kommentar: